The IAAF has issued a detailed response to the allegations made by ARD and the Sunday Times on doping in athletics.

The statement refers to the allegations as “sensationalist and confusing”, adding that “the results referred to were not positive tests.”

The IAAF note that the data on which the reports were based was not ‘secret’ as the IAAF published a detailed analysis of this data more than four years ago. They also point out that The Sunday Times’ story, which alleged that 6 specific athletes recorded suspicious results which the IAAF did not follow up, is incorrect as each test led to intensive follow up and as a result the 6 athletes were subsequently caught cheating and banned.

The statement “refute outright any allegation that the IAAF did not appropriately follow up suspicious profiles which had been proactively identified through its world leading blood profiling programme.” IAAF also condemns “in the strongest possible terms the distribution, sharing, and publication of private and confidential medical data that was obtained from the IAAF without consent.”

The IAAF state that they are “surprised” by WADA’s comments on the matter, considering “how closely it has worked with WADA over the entire period to try to advance the fight against blood doping, notably in assisting in the development and implementation of the Athlete Biological Passport.”

Adding, “We believe that our targeted out-of-competition (OOC) testing programme during this time was the equal of any other sport or anti-doping organisation around the world.” The IAAF had an anti-doping budget of $2,030,000 in 2014 and $2,030,000 in 2015.


Please enter your comment!
Please enter your name here